Pop Up Butik/Event

En pop-up er oftest en ”engangsforestilling” der eksisterer i en meget begrænset periode – lige fra en dag til nogle uger, herefter må de betegnes som midlertidige projekter/forretninger.
Pop-ups ses oftest som butikker, showrooms, gallerier og restauranter.

Pop-ups startede som en undergrunds trend, men efterhånden som den blev mere kendt og accepteret af forbrugerne, tog store kendte brands trenden til sig.  De lavede deres egne pop-ups og brugte dem til at skabe et ”buzz” og iscenesætte sig selv eller deres produkter ved at skabe unikke og eksklusive totaloplevelser – særligt i storbyer som London, Paris og New York.

I dag er pop-up formatet ved at blive mere udbredt og bruges nu også af nye samt mindre kendte kunstnere, designere, iværksættere og virksomheder, især indenfor restaurations-, design- og detail branchen. De bruger pop-ups til markedsføring, salgskanal, udstillingsrum eller til at teste nye produkter eller forretningskoncepter – både i og udenfor storbyerne.

Mobile forretninger

Mobile forretninger ”popper op” forskellige steder. Deres levetid er normalt ikke planlagt til en begrænset periode og de kan derfor ikke kan betegnes som Pop-ups.
Især restaurations branchen har taget det mobile format til sig i form af forskellige vogne der sælger mad/drikke. Her ses flere og flere spillere på markedet lige fra nye iværksættere til store kendte brands. Det er særligt i storbyerne og på festivaler at man møder et bredt udvalg af forskellige mobile vogne – bl.a. ladcykler med salg af is, tuk tuk knallerter hvorfra der sælges kaffe, foodtrucks der tilbyder al verdens mad til ombyggede dobbeltdækkerbusser og lastbiler der er indrettet som restauranter og barer.

De mobile forretningskoncepter bevæger sig ud og gerne rundt til forbrugerne. Et klassisk eksempel på et mobilt forretningskoncept er ”Hjem-Is”, herudover er pølsevognen eller den lokale Fiske-bil også. Af nyere tiltag findes bl.a. en mobil surfskole og mobile madskoler, frisører og optiker/brillebutik.

Man kan efterhånden også opleve mobile forretninger til søs, hvor både og skibe ombygges til sejlende forretninger, bl.a. som fiskebutik, iskiosk, restaurant og hotel.

Midlertidige projekter/forretninger

Midlertidige forretninger og projekter ses ofte i form af ”midlertidige byrum” der realiseres i nedlagte industri og erhvervsområder. I en del storbyer har man fokus på midlertidige byrum som et konkret planlægningsværktøj i byudviklingen. Dette skyldes i høj grad områdernes potentialer i forhold til at skabe oplevelsesrige, kulturelle og kreative bymiljøer, der normalt eksisterer i en periode fra flere måneder til en mindre årrække, eks. Carlsbergbyen i København.

Midlertidige forretninger behøver ikke være store byrumsudviklingsprojekter de kan også sagtens være en sæsonbetonet vejbod eller lignende.
Herudover kan det også være en eksisterende forretning der flyttes til en anden lokation pga. ombygning o.l.