Bagom Duk Op Shop

Jeg hedder Anine Thomsen og jeg har en stor passion for det jeg har valgt at kalde ”Duk Op Shops”. Begrebet ”Duk Op Shop” dækker over disciplinerne: pop-ups (butikker/events), mobile forretningskoncepter og midlertidige projekter.

Jeg er fascineret af de muligheder Duk Op Shops åbner op for, ved at være en dynamisk måde at tænke og skabe forretningsliv, synlighed og oplevelser på. Herudover brænder jeg for at arbejde med oplevelsesøkonomi, forretningsudvikling og branding, hvilket spiller rigtig godt sammen med det at skabe oplevelser og forretningsliv med Duk Op Shops.

Jeg har opfundet begrebet “Duk Op Shops” – Her vil jeg gerne forklare hvordan det er opstået:

Det startede i sommeren 2010 da jeg faldt over en artikel i dagbladet Børsen med overskriften ” Pop-up er det nye buzzword i storbyer”. Artiklen handlede om restauranter, barer, gallerier og butikker der ”popper op” på skæve og overraskende steder, som eksempelvis i ufærdigt byggeri, nedlagte fabrikker, containere o.l. Efter en begrænset periode vælger de helt frivilligt at lukke ned igen.

Jeg fandt artiklen og ideen med, det jeg umiddelbart opfattede som, periodeafgrænsede forretningskoncepter fascinerende og meget inspirerende.

Artiklen var en øjenåbner for en anden måde at tænke og drive forretning på – at kunne ”shoppe” imellem og afprøve forskellige forretningsideer og koncepter og efter en kort periode at lukke igen. Helt overlagt og uden at ligne en fiasko som det normalt opfattes når en virksomhed lukker, især kort efter opstarten.

Så da jeg i 2011 stod overfor at skulle skrive den afsluttende opgave på masteruddannelsen i oplevelsesledelse, var det her en oplagt mulighed for mig at dykke ned i emnet og undersøge fænomenet ”pop ups” nærmere.

Arbejdet med opgaven gav mig stor indsigt i hvad pop-ups er og hvordan de kan bruges – og jeg vil bare sige at min fascination og interesse for fænomenet ikke forsvandt, tværtimod!

Jeg har lige siden haft et brændende ønske om at skabe synlighed omkring hvad pop-ups er og de muligheder dette afgrænsede format giver, særligt indenfor forretningsudvikling, markedsføring og oplevelsesdesign.

Jeg har efterfølgende spottet en sammenhæng med ”disciplinerne” mobile forretningskoncepter og midlertidige projekter, der også kan indgå i kategorien om et afgrænset format. For at få alle tre discipliner ind under samme paraply, hvor jeg synes de høre hjemme, har jeg opfundet begrebet ”Duk Op Shops”

“Jeg har en stor passion for Duk Op Shops og er fascineret af de muligheder de åbner op for, ved at være en ny og anden måde at tænke og drive forretning på – at kunne udvikle og afprøve forskellige ideer og koncepter via overskuelige formater.

Jeg er tiltrukket af den frihed Duk Op Shop formatet åbner op for, ved at give mulighed for “bare at gøre det” – at få en ide og teste dens potentiale i real life.

Jeg brænder for at udbrede kendskabet til Duk Op Shop formaterne og vise at det også er en måde at skabe og gå sin egen vej som iværksætter, virksomhed eller aktør indenfor kunst/kultur”.

Min ambition er at jeg vil sætte fokus på hvordan Duk Op Shops bidrager til at skabe forretningsliv, udvikling, events og oplevelser. “

Find mere info om Anine på LinkedIn – klik her